32 kbps | 64 kbps | Premium


Stránky minulých ročníků:
> ročník 2007 | > ročník 2008


Umístěte si na vaše stránky naše bannery

Open párty - TARTIT + DAVID KOLLÁR INTERNATIONAL PROJECT

12.1.2010 | autor: Tomáš Katschner

foto_728

Nejautentičtější průkopníci pouštního blues, kteří inspirovali Tinariwen i Ali Farka Toureho. Nic nevystihuje lépe obrovské prostory Sahary než hudba Tartit, skupiny kterou tvoří pět žen a čtyři muži etnika Tuaregů z oblasti Timbuktu v Mali.

"Úžasné!" - Robert Plant, když viděl Tartit na Festivalu v poušti v Mali 2003. Na rozdíl od svých krajanů Tinariwen hrají Tartit tichou, hypnotickou transovní hudbu; ženy sedí, zpívají a hrají rytmické cykly na bubny tinde, zatímco muži je doprovázejí na akustické loutny či elektrickou kytaru. Zpěvačky se připojí éterickými výkřiky i tancem. Hudba této přes patnáct let existující skupiny je autentickou předlohou pouštního blues i stylu geniálního afrického kytaristy Ali Farka Toureho. Poslední album Tartit, nazvané Abacabok se točilo v mobilním studiu uprostřed pouště s hostujícím Afelem Bocoumem, jehož Ali Farka Toure označil za svého nástupce. Hudba Tartit má i sociální poselství: u Tuaregů mají ženy na rozdíl od zbytku islámského světa plnou rovnoprávnost, vybírají si manžely, mohou se s nimi rozvádět, mají odhalené tváře, zatímco muži nosí roušku.

Tuaregové v historii vynikali jako obchodníci i zdatní válečníci, a jako vůdcové karavan zajišťovali obchod mezi subsaharskou a severní Afrikou. Vlastí těchto nomádů kočujících v extrémních podmínkách byl tedy obrovský prostor, vymezený městy jako Marrakeš, Timbuktu a dalšími "pouštními" terminály či oazami. Když byla v 60. letech Sahara rozdělena mezi nově vzniklé nezávislé státy Mali, Alžír, Niger, Libyi a Burkinu Faso, Tuaregové se stali cizinci na svém vlastním historickém území, a v době ozbrojených konfliktů s malijskou armádou se nedobrovolně ocitali v uprchlických táborech. Právě v tomto traumatizujícím prostředí vznikli Tartit i Tinariwen. V případě Tartit měl ale nedobrovolný pobyt v táboře pozitivní efekt - umožnil setkání mezi geograficky značně vzdálenými větvemi. Tato inspirativní zkušenost se promítla i do názvu původně dvacetičlenné skupiny: slovo tartit znamená svazek, shledání, pouto. Podobně jako Tinariwen se i ženy z Tartit rozhodly zviditelňovat svoji kulturu hudbou, a založili asociaci podpořenou OSN.

Podle hudby obě skupiny snadno rozeznáte: na rozdíl od "pouštních bluesmanů" Tinariwen používají Tartit strunné nástroje daleko méně, ve zvuku převažuje zpěv, tichá a gradující ženská zvolání a odpovědi, které vytvářejí magický, k transu směřující zvukové cykly. Výkřiky střídá rytmicky sofistikované tleskání a perkuse. Většina nástrojů je typická právě pro Tuaregy a souvisí s jejich kočovným životem.

Číši připomínající buben tinde, na který hrají výlučně ženy, je vlastně dřevěný hmoždíř na výrobu mouky, potažený kozí kůží, jednostrunné housle imzad jsou z vysušené tykve. Většinu nástrojů lze snadno změnit zpět na kuchyňské náčiní, takže nároky na transport - pro poutní nomády životně důležité - jsou minimální.

Pokud se v některých novějších skladbách objeví elektrická kytara, dochází k tomu ve velmi střídmé, přitom silně působivé formě. Kytarista Mohamed Issa Ag Oumar s nástrojem zachází podobně, jako dnes už nežijící Ali Farka Toure. Ten se ostatně nikdy netajil tím, že jeho úsečné, ostře řezané kytarové fráze mají původ v lakonických melodiích louten Tuaregů.

foto_730

DAVID KOLLÁR INTERNATIONAL PROJECT

David Kollár - slovenský kytarista a skladatel je žákem legendárního Andreje Šebana. V relativně nízkém věku získal na soutěži Nové tváře slovenského jazzu 2005 cenu za nejlepší instrumentální výkon. V roce 2007 mu vyšli album Way From East, které hudební kritici hodnotili velmi kladně kvůli jeho žánrové pestrosti a síle. Jako autor hudby se podílel na filmu Post Mortem ruského filmaře Michaila Vernera.
Ádám Markó - maďarský hráč na bicí. Od roku 1997 studoval u Ivána Nesztora bicí nástroje a improvizaci. Tam poznal sílu a krásu jazzu. V roce 2001 byl přijat jako studiový hráč do Kýbánya Music Studio. Jeho spoluhráč - baskytarista Gergö Baranyi je hodnocen jako velmi výrazný a osobitý talent.
Vloni toto trio absolvovalo velmi úspěšnou evropskou tour (Maďarsko, Bulharsko, Řecko, Polsko), která vyvrcholila v Aténách před třemi tisíci lidmi.Z jejich budapešťského koncertu vzniklo DVD One Night In Budapest.

foto_732

zpět
Jste . návštěvník těchto stránek