Recenze alba Aurora Avishai Cohena od Petra Viziny (HN)

16.3.2009 | autor: Petr Vizina

Zde je recenze alba od Petra Viziny z Hospodářských novin.

foto_586

NA AUROŘE SE STŘÍLÍ Z BASY A ZPÍVÁ!

Basista Avishai Cohen přiváží do Česka album Aurora, na jehož "palubě" zní zpěvy Středomoří

Izraelský basista Avishai Cohen se dvěma koncerty vrací do Česka, tentokrát se skupinou Eastern Unit. Příznivce jednoho z předních jazzových instrumentalistů nejspíš čeká překvapení; podobně jako další z jazzových hvězd zdomácnělých v Česku, totiž švýcarský trumpetista Eric Truffaz, natočil i Cohen ryze písňové album.

Na rozdíl od Truffaze si však může dovolit vzít všechny ty skvělé zpěváky z desky Aurora, která vyjde zanedlouho na respektované jazzové značce Blue Note, rovněž na turné.

Písně v hebrejštině, angličtině, španělštině a ladinu, tedy původně jazyce sefardských Židů žijících ve španělské Kastilii, totiž zpívá sám Cohen a izraelská zpěvačka Karen Malka. Dalšími členy kapely Eastern Unit jsou pianista Shai Maestro, Amos Hoffman, hráč na arabskou loutnu oud, a perkusista Itamar Doari. Dvanáctipísňová Aurora, kterou nahráli hudebníci ve stejném složení, jaké se představí i na dvou českých koncertech. Cohena a jeho Eastern Unit v sobotu přivítá národní finále jazzového festivalu v Trutnově, o den později pak pražský Palác Akropolis.

Cohenův nový repertoár, s nímž tentokrát přijíždí do Česka, je hostinou z ingrediencí středomořské kuchyně, lehkonohým cestováním prostorem, v němž se stejně jako na desce Aurora smíchaly španělské, arabské i hebrejské vlivy.

Umělecká a životní cesta letošního devětatřicátníka Avishaie Cohena, považovaného odborným tiskem za jednoho ze stovky nejvlivnějších jazzových basistů dvacátého století, nebyla tak průzračně prostá a samozřejmá jako melodie na Cohenově nové desce.

Bodem, který jej posunul mezi světovou extratřídu, bylo v roce 1996 pozvání do sextetu Origin pianisty Chicka Corey. "Chick chce, abych hrál věci, které jsem do té doby s nikým nehrál. Chová se k nám stejně, jako se k němu samotnému kdysi choval Miles Davis," řekl časopisu Down Beat o svém učiteli, u něhož začínal jako šestadvacetiletý mladíček a později pokračoval i v Coreově New Triu a na Coreově vlastní značce Stretch začal vydávat také svá sólová alba.

Cohenovu příběhu o izraelském mladíkovi, který se narodí v muzikální rodině, studuje hru na klavír, ale brzy se zamiluje do hry fenomenálního basisty Jaco Pastoria a přesídlí za hudebními vzory nejprve do Tel Avivu a později do New Yorku, nechybí odvaha ani napětí. Konečně, první americký rok pro něj znamenal i práci na staveništi, brzy si ale získal místo v "latino" bandech i orchestrech, včetně toho pro budoucnost nejdůležitějšího, vedeného panamským skladatelem Danilo Perezem, kde si jej Corea vyhlédl.

Setkání s Coreou znamenalo i spolupráci s hudebníky a zpěváky, jako jsou Alicia Keys, Bobby McFerrin nebo Herbie Hancock. Hlavně ale povzbuzení k hledání vlastní, originální cesty. I proto bude příští měsíc v Paříži patřit Cohenova hudba k hlavním položkám tamních oslav sedmdesátiletí značky Blue Note. Cohena si tam slovutné jazzové vydavatelství postaví do vitrínky jako mladou a nadějnou trofej. Čeští posluchači se mohou pokochat již tento týden.

zpět
Jste . návštěvník těchto stránek